"är magen glad"-projekt



Jag har ett litet projekt denna veckan. I Buffé tidningen som dimper ner hos flitiga ica-handlare finns varje månad en "Billiga veckan". Jag har länge tänkt att jag vill prova en vecka så det ska jag göra nu. Fast jag har valt det göttigaste från lite olika veckor...såklart!

igår Måndag lagades följande:

Burgers med klyftisar och bluecheesesås

Ingredienser
Portioner: 4

600 g potatis 
2 msk olivolja 
1/2 tsk flingsalt 
1 krm svartpeppar 
1 tsk torkad rosmarin
50 g ädelost
1 dl matyoghurt (10%)
2 msk majonnäs
1/2 msk flytande honung
2 krm salt 
1 krm svartpeppar
1/2 isbergssalladshuvud (ca 150 g)
2 mogna päron 
1 paket färska hamburgare (ca 450 g)
1 msk olja

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225?C.
2. Skär potatis med skal i klyftor. Lägg i en ugnssäker form.
3. Ringla över olivolja. Krydda med flingsalt, svartpeppar och torkad rosmarin. Blanda och tillaga i ugnen 25–30 minuter. Rör om efter halva tiden.
4. Gaffelmosa ädelost. Tillsätt matyoghurt, majonnäs och flytande honung. Smaka av med salt och svartpeppar.
5. Bryt isbergssalladshuvud i grova bitar. Dela, kärna ur och skär päron i tunna klyftor.
6. Stek färska hamburgare i olja ca 3 minuter på varje sida. Servera med sallad, päron, sås och klyftpotatis.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0